Szukaj na blogu
Najnowsze komentarze
Brak komentarzy

Artystyczna ceramika bolesławiecka czyli Międzynarodowy Plener Ceramiczno–Rzeźbiarski

Choć dziś bolesławieckie plenery to istotny punkt w corocznym artystycznym kalendarzu, jego początki były skromne. Wszystko zaczęło się w 1963 roku za sprawą rzeźbiarza Jerzego Boronia i zainicjowanych przez niego Plenerów Dolnośląskich. Program wydarzenia od początku opracowywany był przez samych artystów. Na miejsce ich spotkań wybrano aż cztery miasta: Bolesławiec, Ziębice, Chocianów oraz Oleśnicę. Z czasem formuła imprezy ewoluowała. Plenerom zaczęły towarzyszyć odbywające się we Wrocławiu konferencje z udziałem czołowych przedstawicieli polskiej nauki i sztuki. Pojawiali się tam nie tylko plastycy, lecz również pisarze, socjologowie, krytycy, a nawet aktorzy. Głównym wątkiem spotkań była przestrzeń kulturalna Miasta Ceramiki i działania mogące wspomóc jej rozwój.

Z roku na rok plener i towarzyszące mu spotkania zyskiwały coraz szerszy rozgłos. W efekcie, wydarzenie zyskało rangę ogólnopolską. Prawdziwą rewolucją okazał się jednak rok 1996. Wtedy też postanowiono odświeżyć formułę zapraszając do uczestnictwa gości z zagranicy. Pomysł spotkał się z aprobatą środowiska i od samego początku był ogromnym sukcesem. W ciągu ponad dwóch dekad funkcjonowania, Międzynarodowy Plener Ceramiczno Rzeźbiarski gościł ponad 300 artystów z całego świata. Niewielkie miasto nad Bobrem stało się areną spotkań twórców z tak odległych zakątków jak Japonia, Meksyk, Turcja czy USA.

Obecność obcokrajowców nie tylko rozbudziła zainteresowanie imprezą, lecz – co ważniejsze – na nowo zdefiniowała jej założenia. Wymianie doświadczeń artystycznych przyświeca idea szeroko pojętego dialogu. Kolektywna praca twórców wywodzących się z często całkowicie różnych tradycji skłania do poszukiwania płaszczyzn porozumienia. Przesłanie w niezwykle trafny sposób ujął prezydent Bolesławca, Piotr Roman: “Bardzo się cieszę, że w dzisiejszym skomplikowanym świecie, wspólnym językiem w Bolesławcu jest język sztuki oraz fakt, że to właśnie na bolesławieckich plenerach artyści mogą znaleźć swoje miejsce, swój azyl twórczy”.

Coroczne spotkania plastyków nie sprowadzają się wyłącznie do pracy z dłutem lub za garncarskim kołem. Interesującym urozmaiceniem okazały się artystyczne happeningi. Wśród nich warto wymienić m.in. Wewnątrz (2000 r.),  Utrwalanie śladów (2002 r.) czy Happy Tower (2003 r.).

Międzynarodowe Plenery Ceramiczno–Rzeźbiarskie odbywają się każdego lata i trwają około dwóch tygodni. Ich zakończenie pokrywa się z inauguracją corocznego Święta Ceramiki. Wtedy też owoce pracy uczestników plenerów po raz pierwszy prezentowane są szerszemu gronu odbiorców. Odwiedzający mogą nie tylko zobaczyć je z bliska, lecz także poznać ich autorów. W programie przewidziano bowiem liczne spotkania autorskie i panele dyskusyjne. Premierowej ekspozycji towarzyszy też przegląd najciekawszych dzieł z lat poprzednich. Atrakcji jest zatem całe mnóstwo. By przekonać się o tym na własne oczy wystarczy odwiedzić Bolesławiec w połowie sierpnia. My na pewno tam będziemy!

Zostaw komentarz
Zostaw odpowiedź
Zaloguj się aby dodać komentarz.

Menu

Ustawienia